Idéologien bag udefriskolen​

Om Udefriskolen​

​I efteråret 2006 mødtes en gruppe forældre til det første initiativmøde omkring Udefriskolen. Det var en gruppe mennesker, som havde det til fælles, at de ønskede at lave en skoleform for børn, som var baseret på og konstant udviklede sig ud fra de nyeste evidensbaserede teorier om børn og læring.

Udefriskolen blev til

Det blev flere års hårdt arbejde, men viljen og idealismen var stor og den 14. august 2008 kunne Udefriskolen slå dørene op for første gang. Udefriskolen er en Grundtvig – Koldsk friskole, hvilket betyder at vi vægter dannelsen af det hele menneske gennem mødet med bl.a. fortællingen og læring i forpligtende fællesskab.

Fordybelse

Udefriskolens grundelement er udeskolepædagogikken, tiden til fordybelse, de mange måder at lære på og den anerkendende tilgang i mødet mellem mennesker. Vi er en heldags- og helhedsskole, som bygger på både det fælles og det individuelle i mødet med såvel faglige som sociale læreprocesser.

Vi vægter et højt fagligt niveau, men prioriterer trivsel højest. Trivsel, lyst, glæde og begejstring er en forudsætning for nysgerrig, engageret og lystbaseret læring og for muligheden for høj faglig forståelse. Vi prioriterer derfor ikke kun den boglige fagfaglighed, men lige så meget den faglighed der opstår i​ menneskers forskellighed. Den enkeltes møde med fagene og den verden som fagene beskriver. Samtidig er det afgørende for os, at Udefriskolen til stadighed er afstemt med det omgivende samfund, og bedst muligt forbereder børnene til fortsat uddannelse og dannelse i fremtidens samfund.