Dagligdagen i SFO'en

Fritid, frihed og eventyr

Her smelter fritid, frihed og eventyr sammen - helt på børnenes præmisser og kreative ideer

Eftermiddagene er fyldt med frihed og fællesskab, der minder lidt om det sjove ved foreningslivet. Så snart klokken ringer fri fra skole, er det tid til at smække benene op og nyde en velfortjent eftermiddagssnack, enten under åben himmel eller indenfor, afhængigt af vejret og dagens humør.

Når snacktiden er ovre, spreder magien sig: resten af dagen er helt op til børnene! Det er deres tid til at dykke ned i leg eller kaste sig over projekter, de selv vælger. Efter en hel dag med struktur giver vi dem nøglerne til deres egen fantasi.

Udeeventyr og fri leg

Vi nyder at være udenfor, så vi tilbringer masser af eftermiddage i det fri. Der er rig mulighed for at bygge huler, fikse gamle cykler, passe børnehavens dyr eller gro grøntsager i vores køkkenhave. Og hvis nogen får lyst til at tænke store tanker i toppen af et træ, ja så er det også helt i orden!

Legen er ledet af børnene selv, men vores fantastiske SFO-team står altid klar til at hoppe ind og hjælpe, hvis de bliver spurgt. Og nogle gange hopper vi alle sammen i skolebussen og tager på eventyr, når en god idé spirer frem.

Sammen på tværs af aldre

Vi elsker at se, hvordan børnene lærer at passe på og tage ansvar for hinanden, uanset alder. Hos os er Udefriskolen og Udefribørnehuset en del af den samme glade familie, hvor vi griber de muligheder, der opstår, når forskellige aldre mødes.

Fra gammel tid har det altid været sådan, at de unge lærer af de lidt ældre – og det vil vi gerne holde fast i. Her lærer de store at være seje rollemodeller, mens de små suger god energi og nye idéer til sig.

Aktiviteter i SFO'en

Personalet i vores SFO bygger hver måned en varieret månedsplan sammen, der inviterer børnene til at udforske, lære og udvikle sig sammen.

Her er et udpluk af nogle af de aktiviteter, som kan indgå i en månedsplan:

• Leg og sjov i gymnastiksalen
  • Indelege på skolen
  • Krea
  • Spark til dåse udendørs
  • Dans
  • Bogbus
  • Brætspil
  • Bagning
  • Legetøjsdag i SFO-tiden
  • Redskabsbaner ude og inde
  • Fisketur