Dagligdagen

Læring gennem oplevelser med hjerne, hjerte og krop! Et kvalificeret bud på Danmarks bedste og mest fremtidssikrede skoleform.

Hos Udefriskolen byder vi hver dag eleverne velkommen med en hyggelig morgensamling - en fællessamling, som binder os sammen på tværs af aldre.

Her samles børn og voksne omkring historier, fortælling og sange, der spænder vidt – fra lokale anekdoter til verdensomspændende eventyr. Hver dag bringer en fortæller sange, spændende nyheder og aktuelle temaer fra vores liv og lærdomme sammen.

Som en Grundtvig-Koldsk friskole er vi dybt forankrede i vores vestjyske omgivelser, og vi bruger fortælling samt lokal historie og kultur som en integreret del af hverdagen, og inddrager det aktivt i morgensamling.

Resten af dagen kan byde på alt fra den almindelige undervisning i klasselokalerne, til emnedage, projektdage eller udeskoleture, hvor læring og liv går hånd i hånd.

På Udefriskolen er hver dag en mulighed for at lære på nye måder - uanset om det er i nye eller vante omgivelser.

Undervisning

Dagligdagen

Tilsyn

Vedtægter

Fleksibel undervisning

På Udefriskolen går alle elever i faste, sammenlæste grupper, men vi elsker at sammensætte undervisningen på nye og spændende måder hver dag. Her arbejder hver elev ud fra deres egne forudsætninger, så alle kan blomstre på deres egen måde. Det betyder, at vi nogle gange deler eleverne op i hold efter niveau, så undervisningen passer perfekt til hver enkelt, selvom vi arbejder med samme tema.

Hos os er der altid plads til at udforske, lære og udvikle sig – præcis som det passer bedst til den enkelte elev.

Læs mere om Udeskole-konceptet

Traditioner i løbet af skoleåret

På Udefriskolen betyder årlige traditioner noget helt særligt. De skaber fællesskab, tryghed og glæde for både børn og voksne. Når vi klipper julepynt med bedsteforældre, afholder høstmarked eller tager på lejrtur sammen, styrker vi de bånd, der gør vores skole til noget unikt. Traditionerne giver børnene minder og erfaringer, som de tager med sig resten af livet, og som hjælper dem med at forstå værdien af sammenhold og fællesskab.

• Høstuge
    Temaugen afslutter med et høstmarked med boder og aktiviteter efterfulgt af en høstfest.
  • Første snedag
    Skolen serverer boller og varm kakao efter leg i sneen.
  • Store juleklippedag
    ​I slutningen af november klipper elever, forældre og bedsteforældre julepynt sammen.
  • Juleafslutning
    Sidste skoledag før jul afholdes julegudstjeneste i Fabjerg Kirke, før der julehygges på klassen.
  • Konfirmation
    Efter konfirmationerne afholder klasselæreren en efterkonfirmation for konfirmanderne.
  • Fælles lejrtur for alle
    I juni afholdes en fælles lejrtur for alle skolens elever og de ældste børnehavebørn.
  • København
    Hvert andet år tager vores ældste elever på en kulturel oplevelsestur til København.
  • Skotland
    Året efter tager samme elevhold på en 5 dages lejrtur til Skotland.